Gördeszka választási útmutató

Gördeszka választás kezdőknek, azaz hogyan válaszd ki a számodra megfelelő gördeszkát.

Manapság rengeteg féle gördeszkát és "gördeszkának tűnő" többnyire használhatatlan gurulós eszközt lehet kapni. Ha kezdő gördeszkás vagy, és gördeszka vásárlás előtt állsz, de nem tudod pontosan eldönteni, hogy milyet és hol vegyél, akkor az alábbi cikkünkben adunk pár tippet a számodra megfelelő gördeszka kiválasztásához. 

1. Gördeszka típusok

Ahhoz, hogy a számodra a legmegfelelőbb gördeszkát tudd kiválasztani - mivel a különböző típusok más és más felhasználásra ideálisak - első körben azt kell átgondolni, hogy mire akarod használni. Csak közlekedni szereretnél vele, vagy trükköket is akarsz majd tanulni/csinálni, esetleg a szörf tudásod fejlesztése céljából szeretnél gördeszkázni? És még jó pár okból kifolyólag keresgélheted a számodra legjobb gördeszkát.

Nézzük is a különböző típusokat:

Gördeszka

Hagyományos, freestyle, street, trükk vagy mindkét végén felhajlított gördeszka néven ismert.

Ezeken jellemzően 7,5 - 8,5 incs szélességű a gördeszka lap mérete (igen, incsben szokás megadni a lap szélességét) és közel szimmetrikus a lap formája. A kerekei többnyire 50-55 mm átmérőjűek és általában 95-101A keménységűek.

Természetesen léteznek ennél keskenyebb és szélesebb lapok is, kisebb/nagyobb átmérőjű és puhább keményebb kerekek is. Erre 6.1 A gördeszka részei című bekezdésnél visszatérünk.

Ennél a típusnál fontos, hogy a felfüggesztés és a lap mérete passzoljon egymáshoz, vagyis a felfüggesztés ne lógjon ki a lap szélei alól.

Ha komplett gördeszkát vásárolsz, akkor az gyárilag úgy van összeszerelve, hogy ezzel neked már nem kell bajlódni. A komplett vs. alkatrészenként egyénileg összeállított gördeszkát vásároljak kérdésre, 2. pontban részletesen kitérünk.

Ez a legelterjedtebb és a legsokoldalúbban használható gördeszka típus, ami mindenre is alkalmas! Nyugodt szívvel ajánljuk ezt a fajtát!

Cruiser

Technikailag minden olyan gördeszka, amit kifejezetten közlekesésre terveztek és használnak: cruiser.

Ezeken jellemzően szélesebb a lap, nagyobb 55-65 mm átmérőjű, és viszonylag puhább 78-90A keménységű a kerék.

A széles gördeszkalapon kényelmesebben állni, ez fontos szempont ha "csak" közlekedési eszközként használod a gördeszkád. A lap lehet mindkét végén, vagy csak a tail részén felhajlított. A gurulás élményét ez nem befolyásolja, csak a dizájn. A  nagy és puha kerekeknek köszönhetően viszont jóval gyorsabb közlekedési eszköz, mint a hagyományos gördeszka, és könnyedén átgurul a repedéseken, úthibákon, apróbb kavicsokon is.

Ollie-zgatni ugyan lehet vele, de komolyabb trükközésre nem alkalmas, mert jóval nehezebb mint egy hagyományos gördeszka. Kifejezetten közlekedésre ideális választás.

Tapasztalatunk szerint, akik először cruiserrel tanulnak meg gördeszkázni, azoknak a későbbiekben kicsit nehézkes lesz az átállás a hagyományos gördeszkára (aminek viszonylag kisebb és keményebb a kereke), ugyanis a cruiser nagyobb és puhább kerekéből adódóan könnyebben tudsz haladni, hajtani/lökni magad.

Longboard

A mai gördeszkák ősei, amit a szörfözés ihletett.

Manapság már rengeteg fajta longboard létezik, amibe most nem megyünk bele, de nagy általánosságban mindegyikről elmondható, hogy a hagyományos gördeszkákhoz képest nagyobb a kerekük, így gyorsabbak is, szélesebb és hosszabb a lapjuk, és a súlyuk is jóval nehezzebb.

A hosszából és a nagy tengelytávból adódóan viszonylag stabil, de kanyarodás szempontjából lomha eszköz, így városi közlekedésre teljesen alkalmatlan. Így erre a célra nem ajánljuk. 

Aki elsősorban a stabilitása miatt választana longboardot, annak inkább egy a hagyományosnál szélesebb tengelytávval - és így stabilabb kialakítással - rendelkező cruisert ajánljuk.

Surfskate, carver

A surfskate egy olyan gördeszka, ami egy speciálisan kialakított forgó karú első felfüggesztéssel (vagy speciális adapterrel) rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy a szörfösök a szárazföldön is gyakorolják a szörfözéshez szükséges mozgást.

Ezen kívül a széles directional lap, viszonylag nagy tengelytáv, és puha kerék a főbb jellemzőji.

A surfskate-ek világában is különböző technológiával működő felfüggesztések léteznek... a teljesség igénye nélkül említünk egy pár gyártót: SmoothStar, Carver, Swelltech, Waterborne, és még sorolhatnánk. Természetesen mindegyik cég a saját fejlesztésére esküszik.

Utcai felhasználásra nem igazán alkalmas, lejtőzni kifejezetten veszélyes vele, de ha a hullámszörfös tudásod akarod fejleszteni az óceán nélkül, ez lesz a neked való. 

Mivel a surfskate egy rendkívül fordulékony (és egyben instabil) eszköz, ezért ha szeretnél megtanulni surfskate-ezni, azt ajánljuk, hogy először hagyományos gördeszkával, vagy cruiserrel tanulj meg közlekedni. Ezt követően sokkal könnyebb lesz surfskate-tel elsajátítani a mozdulatokat. 

Nálunk a Gördeszka Suliban több fajta surfskate-et is kipróbálhatsz.
Sőt, ha akarsz egy kifejezetten surfskate edzésekhez készített rámpát abban is tudunk segíteni.


Pennyboard

Napjainkban újra reneszánszát élik a 70-es évek divatvilágát idéző műanyag mini gördeszkák.

Kis méretük és könnyű hordozhatóságuk miatt népszerűek. Jellemzőjük, hogy kicsi és szép színes.

Első ránézésre azt hihetnénk, hogy a viszonylag nagy és puha kerekei miatt biztosan könnyű lehet vele gurulni, és ebből a szempontból valóban gyors, DE: a rövid és keskeny lap miatt kezdőként nem lehet rajta stabilan megállni.  Közlekedésre nem igazán alkalmas, trükközésre esélytelen!

Kezdőként ezzel sajnos nem fogsz tudni megtanulni gördeszkázni... meg amúgy sem. Jobb, ha nem veszel pennyboardot!

Ripstick, waveboard

Tök jó... de mire!?

2. Komplett vagy alkatrészentként egyénileg összeállított gördeszkát vegyek?

Komplett gördeszka

Kezdő deszkásnak ár-érték arányban a legjobb válsztás egy komplett gördeszka, feltéve ha azt a megfelelő üzletben, vagyis egy gördeszkás szakboltban - skateshopban - veszed. (lásd 4., 5. pont)

Előnye, hogy megfizethető az árá, és minden alkatrésze szabványos. Márkától függően, kb 30-50.000 Ft.

A szabványosság arra vonatkozik, hogyha idővel, ha az egyes alkatrészei elhasználódnak, azokat külön-külön lehet cserélni, mert biztos hogy az új alkatrész passzolni fog a meglévő komplett gördeszkád alkatrészeihez. A szabványosság hiányának tipikus esete, hogy a nagy áruházakban kapható (Tes*o, Auc*an, InterSp**t) gördeszkák felfüggesztései nem illeszkednek a skateshopokban forgalmazott gördeszkalapok furataira. Vagyis ezeken a gördeszkákon nem, vagy csak korlátozottan lehetséges cserélni az alkatrészeket.

Hátránya, hogy a komplett gördeszkák alkatrészeit nem tudod egyénileg / külön-külön összeválogatni. Illetve teherbírásban nem annyira erős, mint egy alkatrészenként egyénileg összeállított profi gördeszkáé. Cserébe viszont nem kerül 80-100.000 Ft-ba.

Hogy mi alapján válassz magadnak komplett gördeszkát azt a 6.1 a gördeszka részei / gördeszka lap bekezdésnél megtalálod.

Alkatrészenként egyénileg összeállított gördeszka

A külön külön megvásárolható gördeszka alkatrészek a professzionális minőséget képviselik, és ez bizony az árukban is megmutatkozik.

Előnyük, hogy ebben a konstrukcióban 100%-ig a saját igényeidre szabva tudod összeállítani a gördeszkádat külön-külön alkatrészekből. 

Hártányuk, a borsosabb ár, ami nagyjából 80-100.000 Ft közé tehető.

Gördeszkalap: 15-35.000 Ft
Griptape: 2-5.000 Ft
Felfüggesztés: 15-30.000 Ft
Kerék: 8-20.000 Ft
Csapágy: 5-25.000 Ft
csavarok: 2-3.000 Ft

Különböző márkák megfelelő alkatrészeinek a kiválasztása először még kissé bonyolultabb lehet, ugyanis ez sok tényezős folyamat. A  6. A gördeszka részei című bekezdés végig erről szól, amit külön-külön alkatrészenként részletesen kifejtjük.

Viszont jó hír, hogy ha skateshopban vásárolsz, az ott dolgozó eladók biztosan értenek hozzá, és készséggel segíteni fognak!

3. Új vagy használt?

Kezdő gördeszkások esetében nem javasoljuk használt gördeszka vásárlását.

Persze egy használt gördeszka biztosan olcsóbb mint egy új, de ez csak részben igaz.  Egy új gördeszkának mindig meg van a maga varázsa. Másfelől, mivel még kezdő vagy, nem ismered a márkákat, nem vagy tisztában az árakkal, nem tudod még hogy mire kell odafigyelni használt termékek esetében. Persze nem állítjuk, hogy haveroktól, ismerősöktől ne lehetne jó minőségű, kedvező árú használt alkatrészeket vásárolni.  Idővel úgyis belefutsz majd ezekbe.

4. Számít-e a márka?

Ha gördeszkás szakboltban - skateshopban - vásárolsz, akkor gyakorlatilag nem számít a márka. 

Példának okáért szinte mindegy, hogy egy Element vagy Powell Peralta komplett gördeszkát veszel. Persze a különböző gyártók termékei között nyilvánvalóan van némi eltérés, de ezt a termékek árazása az esetek 99%-ban hűen tükrüzi.

5. Hol vásároljak?

Ha használható gördeszkát szeretnél, amiben jók a csapágyak, forog is a kereke, lehet vele kanyarodni, és nem törik el pik-pak a gördeszkalapja, akkor nagyáruházakban, sportszeráruházakban  - Tes*o, Auc**n, InterSp**t és társaik - nem érdemes vásárolni. 

De akkor hol? Skateshopban!


Gördeszka vásárlás esetén mi a Store13 -at javasoljuk, ők a legnagyobb választékkal rendelkező hazai skateshop. Budán a Karolina út 17/B, és Pesten a Király utca 48 szám alatt is van üzletük. Hozzáértő, jófej munkatársaik vannak akik készséggel segíteni fognak a megfelelő gördeszka kiválasztásában.

6. A gördeszka részei

A felfüggesztés még további alkatrészekre bontható, amibe most nem megyünk bele, mert ha újat vásárolsz, ezt amúgyis gyárilag összeszerelve kapod meg.

6.1 Gördeszka lap

A legtöbb gördeszkalap 7 rétegű kanadai juharból készül, vízbázisú vagy epoxy alapú ragasztóval, amit speciális  formákban nagy nyomás alatt préselnek.

Léteznek carbon és kevlár szálerősítésű lapok is, amik erősebbek és drágábbak is  hagyományosan juharból készült társaikhoz képest.

A lapnak 3 fő jellemzője van:

Nose, a deszka orr részének hosszúsága a deszka elejétől, a külső csavarhelyekig mérve. A nose meredekebb és hosszabb a deszka végénél.

Tail, a deszka végének hossza a deszka végétől, a külső csavarhelyekig mérve. 

A kezdő gördeszkások szempontjából a gördeszkalap legfontosabb jellemzője, a szélesség.

Ezt incsben szokás megadni. 1" = 2,54 cm.  A szélességi skála 1/8 incsenként (vagyis 0.125 incsenként) ugrik. Kicsit értelmezhetőbben így néz ki:  7.5 , 7.625 , 7.75 , 7.785  , 8.0 , 8.125 , 8.25 , 8.375 , 8.5 és így tovább. 

Léteznek 7.5 incsnék keskenyebb lapok, ezek a gyerek deszkák,  és természetesen vannak 8.5 incsnél szélesebb lapok is.

A gördeszkalap szélességét  úgy érdemes megválasztani, hogy az arányosan passzoljon a lábméretedhez. Kisebb lábhoz keskenyebb lap, nagyobb lábmérethez szélesebb lap illik.

Ugyan a keskeny lapokat jobban/könnyebben meg lehet pörgetni, mint a széleseket, ugyanakkor a szélesebb lapra könnyebb ráérkezni és többet is bír, vagyis nehezebben törik el.

Idővel, majd minél több gördeszkát kipróbálsz, annál inkább kialakul a saját stílusod, és szép lassan rájössz,  hogy melyik az a szélesség ami a számodra a legideálisabb.

Komplett gördeszka vásárlása esetén - mivel az alkatrészeket nem tudod külön megválasztani - "szinte" ez az egyetlen tényező amit figyelembe kell venni.

 A gördeszkalapok további két jellemzője, a tengelytáv és a konkáv kialakítása, nem éppen a kezdő gördeszkások legfőbb problémája. Mivel most készülsz az első komolyabb gördeszkád megvásárlására, nem lehet tapasztalatod ezek téren, ezért ezzel nem is akarjuk megbonyolítani a választást.

A tengelytáv (wheelbase) a deszka, belső csavarhelyei között mért hossza, amit incsben adnak meg.

Ez a deszka kanyarodási tulajdonságaival van összefüggésben. A rövidebb tengelytávval rendelkező deszkák gyorsabban kanyarodnak, mint a hosszabbal rendelkezők.

Az, hogy mekkora tengelytávval rendelkező deszka a neked való elsősorban a magasságodtól, és a vállaid szélességétől függ. A legstabilabban akkor állsz, mikor a lábaid vállszélességben vannak. Ez a természetes alapállás. Ezért kell a deszkád tengelytávját ennek megfelelően megválasztanod, hiszen jobban fogsz deszkázni, ha kényelmesen és stabilan állsz a deszkádon. 

Kisgyerekeknek rövidebb (és keskenyebb), felnőtteknek nagyobb tengelytávú deszka való.

A konkáv, a lap hosszirányú görbületét jelenti, ami lehet low, medium és hihg.

Persze itt is vannak gyártók akik ezen kívül extra low, és extra high konkávval is készítenek lapokat.

Általánosságban elmondható, hogy minél nagyobb a konkáv annál nagyobbat lehet pattintani a lappal, ami magasabb ollie-t eredményez. Hasonlóan a korábbiakhoz, minél több lapot kipróbálsz majd, annál inkább rájössz, hogy melyik az a konkáv, ami a legjobb számodra.

2. Smirgli / griptape

A gördeszkalap tetején smirgli (griptape) található.

Ez biztosítja a tapadást a gördeszkalap és a cipőd talpa között.
A klasszikus fekete smirglin kívül létezik rengeteg féle: színes, mintás, és átlátszó is. Mindegyik ugyanolyan jó.

A sima fekete: 2-3.000 Ft, a mintás darabok 4-5.000 Ft-ba kerülnek.

3. Felfüggesztés

A felgüggesztés két fő részből áll. Baseplate és a T-alak. Jellemzően mindkettő alumínium öntvény, utóbbi többnyire egy acél tengely körül.

Persze, vannak könnyített, és kovácsoltvas baseplate-ek is, csak úgy mint a T-alakok közül is létezik kifúrt (hollow) és titánium tengelyű változat is.

Két jellemző méterük: a szélesség, és a magasság.

Míg a gördeszkalap szélességét incsben szokás megadni, a felfüggőgyártó cégek mind más és más skálát használnak a méretezésre. Van aki a függő teljes szélességét (overall width) jelöli incsben, van aki a csak a csúszófelületét (hanger width) méri incsben, és vannak cégek akik egy valós méretet nélülöző, jól mutató számmal azonosítják a különböző szélességű felfüggezstéseiket. (Például: Indepednedt 129, 139, 144, 149, 159, 169, 219, vagy Ace 22, 33, 44, 55, 66)



A felfüggesztés szélességét úgy kell megválasztani, hogy az illeszkedjen a gördeszkalap szélességéhez, vagyis ne lógjon ki a gördeszkalap szélei alól.

Hagyományos gördeszkáknál ez a legideálisabb a választás. Cruisereknék, longboardoknál persze nem gond ha a felfüggestés szélesebb mint a gördeszkalap.

A legtöbb gyártó magasságban is megkülönbözteti a termékeit.
Ez alapján a függő lehet: low, mid,  high.

Gyakorlatilag a low és a high függők között kicsivel több mint 1 cm a különbség, ami első hallásra nem túl sok... de majd ha kipróbálod, úgy is rájössz.

Hasonlóan a gördeszkalap konkávjának a kialakításához, általánosságban a függők esetében is elmondható, hogy a magasabb felfüggőkkel nagyobbat lehet pattintani, ami magasabb ollie-t eredményez. Illetve korábban már azt is említettük, ha komplett gördeszkát vásárolsz, a felfüggőd magasságának a megválasztásával sem lesz dolgod.

Ne aggódj, az évek múlásával, majd minél több függőt kipróbálsz, annál inkább rájössz melyik gyártó, melyik felfüggesztése a legjobb számodra.

4. Csavarok

A csavarok a felfüggesztést rögzítik a gördeszka lapjához.

A csavarfej kulcsnyílása lehet: keresztélű,  imbuszos. Mindkettő ugyanolyan jó. 

Viszont az egyhornyú kulcsnyílású csavar, csakúgy mint a csavarboltban kapható verziók, amiken kisebb átmérőjű anyacsavar található, biztosan nem lesznek jók. Ha nem hiszel nekünk, a deszkád első szerelésének az alkalmával rá fogsz jönni magadtól is :)



A csavarok hosszát incsben szokás megadni. (például: 7/8" , 1" ,  1  1/2" ) A csavarokon 10-es (3/8") méretű anya található. Egy csomag (8db) csavar ára: 2-3.000 Ft.
A csavarok hosszát érdemes úgy megválasztani, hogy az anyából ne lógjon ki túl sok menetes rész.

Jótanács: érdemes mielőbb beszerezni egy gördeszkás szerszámot (skatetool).
Ez a deszkások "svájci bicskája" ami a gördeszka összes csavar méretéhez, és kulcsnyílásához passzol.

A csavarokon, amik:

a felfüggőt a gördeszka lapjához rögzítik 10-es,
a kerekeket a felföggőhöz rögzítik 13-as,
a felfüggesztés tőcsavarján (kingpin) pedig  14-es anya található.

A legelterjedtebb a T alakú skatetool, ez 3-4.000 Ft, de létezik menetmetszős változat is, ez nagyjából:  8-10.000 Ft-ba kerül.

5. Riser

Szükségességét illetően megoszlanak a vélemények. Hagyományos gördeszka esetében van aki használ risert, van aki-e nem.

A risernek és annak a vastagságának (amit szintén incsben szokás megadni) gyakorlatilag azoknál a gördeszkáknál van jelentőssége, ahol viszonylag nagy átmérőjű (nagyobb mint 60 mm) a kerék, és ezek a leginkább a cruiserek.

A nagyobb kerék kanyarodáskor könnyebben hozzáérhet a gördeszkalaphoz (ezt hívják wheelbite-nak), ami nem túl szerencsés, mert lefékezheti azt. A riser használatával gyakorlatilag megnöveled a gördeszkalapod és a kerék közötti távolságot.




6. Kerék

Anyaga poliuretán (speciális műanyag).

Három jellemzője van:

Ebből a két legfontosabb az  átmérő, és a keménység. 

Az átmérőt mm-ben szokás megadni. Általánosságban a kisebb átmérőjű kerekeket a street, a nagypbb átmérőjű kerekeket a park/pool deszkások használják. 

A keménység jelölésére több féle ( jellemzően A-s, és B-s) durométer skálát is használnak a különböző gyártók, melyek értékei 0 és többnyire 101 közöttiek. Az alacsonyabb érték puhább, a magasabb érték keményebb anyagot jelenti. 

Az A és a B skála közötti különbség legkönnyebben így érzelmezhető:
B skála + 20 = A skála.

Minél puhább (és nagyobb átmérőjű) a kerék annál inkább tapad, és könnyebben gurul át a repedéseken, úthibákon, viszont annál kevésbbé alkalmas trükközésre. A cruiserek kereke többnyire nagyobb, 60 mm körüli, és puhább 73-90A-s keménységű.

Minél keményebb a kerék, annál inkább csúszik, pontosabban lehet megcsúsztatni.  A hagyományos / trükközésre alkalmas gördeszkák kereke viszonylag kisebb átmérőjű,  jellemzően 50-55 mm közötti, többnyire 95-101A keménységűek. A keményebb kerekeket jellemzően a street, és park deszkások használják. 

A hagyományos gördeszka és a cruiser kerekei között létezik egy átmeneti kategória, az úgynevezett filmer cruiser kerék, ami méretét (és formáját) tekintve a hagyományos gördeszkák kerekeire hasonlít, tehát viszonylag kisebb átmérőjű, a keménysége viszont a cruiserekre hasonlít, tehát viszonylag puha, 78-80A körüli.

lyenek pédául a Bones ATF Filmers, az OJ Keyframe, a Ricta Clouds, vagy a Spitfire 80HD Charger, és még van egy pár...

A kerék formáját illetően a különböző gyártók különböző megnevezéseket használnak.
Mindegyik formánál más és más a kerék teljes, illetve futófelületének a szélessége, a kerék oldalának a kialakítása, és a sarkok lekerekítésének (lip radius) íve, formája.

Bones esetében: V1 Standard, V2 Locks, V3 Slims, V4 Wide, V5 Sidecut, V6 Wide Cut.
Spitfire esetében: Classics, Lock-Ins, Conical, Conical Full, Radial, Radial Slims.

7. Csapágy

A csapágyak a gördeszkád legfinomabban megmunkált alkatrészei. Elsősorban ezektők függ, hogy mennyire lesz gyors a deszkád.

A legtöbb gyártó az ABEC skála szerinti besorolást használ a csapágyak jellemzésére. E szerint lehet ABEC 1, 3, 5, 7, 9, 11.
A Bones például nem használja az ABEC skálát.

Gyakori tévhit, hogy csapágy vásárlásnál a minél magasabb besorolású ABEC csapágyat kell választani és nem számít, hogy mire használod a gördeszkádat. Mivel az ABEC egy ipari szabvány, a magasabb osztályok jobb pontosságot, hatékonyságot és nagyobb sebességi képességeket biztosítanak, de nem feltétlenül teszik lehetővé a gördeszka kerekének a gyorsabb forgását. 

Ezek alapján egy street deszkásnak éppen hogy alacsonyabb, ABEC 5 vagy 7 besorolású csapágyat "éri meg" használnia, ugyanis az utcán nincs szükség az ABEC 9 vagy 11 által nyújtott nagy sebességre, hanem a strapabírás a fő szempont. Cruiser, longboard, vagy downhillezésre használt gördeszka esetén persze fontos, a nagyobb az ABEC besorolás, mert nagy a fordulatszám, és optimális esetben zökkenőmentes felhasználás.

Ha az árakat is figyelembe veszed, egyből megérted a lényegét.

Egy szett - vagyis 8 darab - átlagos ABEC 5, vagy 7 csapágy nagyjából, 5-7.000 Ft-ba kerül.
A korábban már említett ABEC besorolás nélküli Bones esetében a:

Reds: 9.000 Ft,
Super Reds: 14.000 Ft,
Race Reds: 16.000 Ft,
Super Swiss: 36.000 Ft,
Swiss Ceramic: 78.000 Ft.




A legtöbb gördeszkás a Bones Reds-re esküszik, és ezzel mi is így vagyunk. Ár-érték arányban az egyik legjobb, ami kapható.


A csapágyakat elsősorban a használat, por és a víz teszik tönkre.

A vizet viszonylag könnyű elkerülni, de néha óhatatlanul kapcsolatba kerülnek a kerekeid egy tócsával.
A por ellen hivatalból védekeznek a csapágyak (porvédők), de a használat során egy kevés időről-időre bejut a csapágyakba.
A használat során a csapágyak belseje mikroszkopikus fém törmeléket termel, amitől illik időről időre megtisztítani a őket. Természetesen a nem megfelelő kenés ("kiszáradt csapágyak") ezt a folyamatot gyorsítja, a csapágyak idő előtti kopásához vezet. 

A csapágyak egy idő után persze elhasználódnak, a fent említett okok miatt.

Forgás közben előbb utóbb fémes hangja, majd zakatoló, akadozó pörgése lesz. lyenkor nem árt kitisztítani őket.

Először is leszeded a porvédőt (már ha egyátalán olyan a csapágyad), ez után jöhet a Bones csapágytisztító szett, és egy kis acetonons tisztítás. Mielőtt visszapattintod a porvédőt mehet pár csepp SpeedCream... de ez már egy másik történet. 

Ha elsőre esetleg úgy érzed, hogy túl bonyolult a gördeszkád alkatrészeinek megválasztása, ne aggódj. Idővel minél több márka termékét kipróbálod, annál inkább rájössz majd, hogy melyik a neked való.

Addigis látogass el egy skateshop-ba, ahol az ott dolgozók a fent leírtakkal mind tisztában vannak, és készséggel segíteni fognak!

Illetve ha bármi egyéb kérdésed van, írj nekünk nyugodtan!